Opravné prostředky
Postup při podání opravných
prostředků proti opatření orgánů obce je odlišný podle toho, zda se jedná o
rozhodnutí ve správním řízení (podle správního řádu) v přenesené i samostatné
působnosti, nebo o rozhodnutí v samostatné či přenesené působnosti, na která se
pravidla správního řízení nevztahují.
- Opravné prostředky proti rozhodnutí orgánů obce ve správním řízení:
Možnosti přezkoumání rozhodnutí ve správním řízení v přenesené i samostatné
působnosti upravuje správní řád. Proti rozhodnutí ve správním řízení má
účastník řízení právo podat odvolání, pokud zákon nestanoví jinak, nebo pokud
se odvolání písemně nebo ústně do protokolu nevzdal. Odvolání se podává u
orgánu, který napadené rozhodnutí vydal a to do 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí,
nestanoví-li zvláštní předpis jinou lhůtu. Odvolacím orgánem ve správním řízení
je Okresní úřad Brno-venkov, Moravské nám. 6, Brno (dále jen OkÚ), pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.
Poučení o tom, zda je rozhodnutí konečné nebo zda se lze proti němu odvolat, v
jaké lhůtě, ke kterému orgánu a kde lze odvolání podat, je povinnou součástí
správního rozhodnutí.
Dalšími možnostmi přezkoumání rozhodnutí ve správním řízení jsou obnova řízení,
přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení a přezkoumání soudem, které jsou
upraveny ve správním řádu.
- Opravné prostředky proti opatřením orgánů obce mimo správní řízení:
Opravné prostředky proti opatřením
vydaným v samostatné působnosti
Při nápravě nesprávných opatření orgánů obce vydaných v samostatné působnosti
se dozorčí oprávnění týká jen zákonnosti těchto opatření, nikoliv jiné
nesprávnosti jako např. nepřiměřenosti, neúčelnosti, nevhodnosti apod.
Nespokojený navrhovatel může žádat o přehodnocení rozhodnutí, podávat nová
odůvodnění, případně podat žádost či stížnost k nadřízenému orgánu obce, např.
starostovi nebo radě, na nové projednání věci však nemá právní nárok.
Starosta obce může pozastavit výkon opatření OÚ v samostatné působnosti, má-li
za to, že je nesprávné.
Je-li opatření orgánu obce v samostatné působnosti, na něž se nevztahuje
správní řád, v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem vydaným na
základě zákona, pozastaví výkon takového opatření OkÚ.
Není-li náprava zjednána do 3 měsíců od pozastavení výkonu opatření, podá OkÚ žalobu k příslušnému krajskému soudu na zrušení tohoto
opatření.
Odporuje-li obecně závazná vyhláška obce zákonu, pozastaví OkÚ
její výkon. Nezjedná-li zastupitelstvo nápravu samo do 3 měsíců od pozastavení
jejího výkonu, podá přednosta OkÚ nebo zastupitelstvo
kraje návrh na její zrušení Ústavnímu soudu.
Návrhy k nápravě nezákonných opatření obce v samostatné působnosti se podávají
k OkÚ, lhůta není stanovena.
Opravné prostředky proti opatřením
vydaným v přenesené působnosti
Dozor nad výkonem přenesené působnosti vykonává OkÚ,
pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Zjišťuje soulad opatření orgánů obce se
zákony a jinými právními předpisy, s usnesením vlády nebo směrnicí ústředního
správního úřadu.
Opatření orgánu obce v otázkách přenesené působnosti, které je v rozporu se
zákonem, jiným právním předpisem, usnesením vlády nebo směrnicí ústředního
správního úřadu, zruší OkÚ, nezjedná-li nápravu
orgán, který je vydal, ve lhůtě stanovené OkÚ.
Odporuje-li nařízení obce zákonu, pozastaví OkÚ jeho
výkon. Nezjedná-li starosta obce nápravu do 3 měsíců od pozastavení jeho
výkonu, může přednosta OkÚ nebo zastupitelstvo kraje
podat návrh na jeho zrušení Ústavnímu soudu.
Návrhy k nápravě nesprávných opatření obce v přenesené působnosti se podávají k
OkÚ, lhůta není stanovena.